Hoe hou je je mensen aan boord in een overspannen arbeidsmarkt én in coronacrisis?

Hoe hou je je mensen aan boord in een overspannen arbeidsmarkt én in coronacrisis?
11
augustus

6 Redenen waarom de medewerkers van Van Ham achter 'hun tent' blijven staan


En dat ondanks alle kansen op de arbeidsmarkt én de coronacrisis (die de evenentenwereld steeds op slot houdt)

Bij Van Ham werken zo'n 30 jonge aanpakkers die praktisch alles kunnen. Ze kunnen OVERAL aan de slag maar nergens liever dan bij Van Ham. Wat maakt hun zo loyaal? Ik vroeg het aan de mannen zelf. 

  1. Open en eerlijk communiceren

'Vanaf het moment dat Corona in beeld kwam, heeft de baas, Martijn, open kaart gespeeld met iedereen. Geen lulverhaal maar gewoon eerlijk zeggen wat er aan de hand is. En iedereen laten meedenken. Samen heb je meer ideeën.'

  1. Een plan met perspectief

In zwaar weer hebben mensen behoefte aan perspectief. Ergens moet de zon weer gaan schijnen. 'Martijn maakte een plan op basis van een worst case scenario. Praktisch, met een tijdlijn en de hordes die genomen moesten worden. Medewerkers wisten wat ze te wachten stond.' Koen: 'Toen ons werd voorgelegd om tijdelijk elders tewerk gesteld te worden, was eigenlijk iedereen wel voor. Dat was wel bijzonder.'

  1. Vertrouwen in leiderschap

Op mijn vraag om Van Ham te omschrijven: "Mooi werk doen met leuke mensen en er allemaal vol voor gaan. We staan er allemaal hetzelfde in en als het niet gaat dan máken we dat het gaat." Medewerkers vertrouwen op visie en leiderschap van Martijn.

Cliché maar waar: vertrouwen geeft rust en stabiliteit.

  1. Talent benutten 

De bouwers van Van Ham hebben een duidelijke skillset: Teamspirit, resultaatgerichtheid, daadkracht, doorzettingsvermogen. Met Van Ham Infra worden nagenoeg dezelfde skills en talenten aangesproken. Het resultaat is geen festival maar het werk is vergelijkbaar uitdagend. Van Ham begrijpt dat belang. 

  1. Wij-gevoel: we're in this together

Een diepgeworteld wij-gevoel creëer je niet van vandaag op morgen. Dat vergt een stevige bedrijfscultuur. Het eerste wat je leert bij Van Ham, is dat TEAM boven alles gaat, wat er ook gebeurt. 'Bij ons gaat er niemand naar huis voor het helemaal af is, ook al is 't midden in de nacht'. Omdat die kernwaarde diep verankerd is in de organisatie, is ie onwankelbaar en van onschatbare waarde. Het bindt en verbindt, in goede én taaie tijden.

  1. KEIHARD werken

Het wordt gezien als je werkgever hard werkt. Voor zijn mensen en zijn bedrijf. 


Wat valt hier nog meer uit te leren?

  • Loyaliteit en trouw kun je niet kopen, die moet je verdienen.

  • Onderschat niet de kracht van cultuur en leiderschap. Het houdt organisaties overeind. 

  • Door je cultuur (hoe mensen met elkaar omgaan, de sfeer) in beeld te brengen, maak je verschil als werkgever. Gebruik het in je werving en employer branding.
     
  • De belangrijkste managementskills komen niet uit een boekje maar uit hart, ziel (in dit geval: zeil) en gezond verstand. Dát maakt verschil. 

 

Door Marion van Loon, Employer Branding Specialist. www.demerkgevers.nl

(For the record, ik krijg hier niet voor betaald en hier is geen woord van verzonnen. Wél vind ik het leerzaam en inspirerend voor werkgevers in lastige tijden)

Meer blogs over over mijn werk en de inzichten die ik kreeg bij Van Ham:

Employer Branding Traject

De mensen die de tent maken

 

Reacties

Reageren