Inspiratie van de nieuwe generatie: expositie groep 7 en 8 over Gooskens Hout

Inspiratie van de nieuwe generatie: expositie groep 7 en 8 over Gooskens Hout
3
april

Inspiratie van de nieuwe generatie

Leerlingen Florent Exposeren bij Gooskens Hout

Op vrijdag 31 maart bruiste de houthal bij Gooskens Hout van energie en enthousiasme. Groep 7 en 8 van Kindcentrum Florent uit Bladel hielden er hun eigen expositie.

De kinderen exposeerden er uiteenlopende creaties over hoe zij Gooskens Hout zien als werkgever. Een opdracht die ze mochten uitvoeren op uitnodiging van Marion van Loon (De Merkgevers): “Het is mijn werk om bedrijven op de kaart te zetten op de arbeidsmarkt. Omdat de arbeidsmarkt van de toekomst nog op school zit, leek het ons leuk om de hulp van scholieren in te schakelen. Hoe kijkt een 11 jarige naar Gooskens Hout? Wat maakt het in hun ogen leuk om hier te werken?”

IMG_8338

Bedrijfsbezoek
Op 19 januari gingen ze met 30 scholieren op bedrijfsbezoek in Hoogeloon. Ze interviewden en fotografeerden de ‘makers’; schavers Marijn en Cas, heftruckchauffeur Lucas, houtbewerkers Tim, André en Joke en directrice Ine. ‘Wat is het duurste hout dat jullie hebben?’ ‘Hoe hard kan een heftruck?’ en ‘wat is het leukst aan jouw werk?’.

IMG_7971

Creaties
Om hun indrukken om te zetten in creatieve communicatie, konden ze op school kiezen uit vier workshops: kunst, fotografie, creatief schrijven en stop motion filmpjes. Inspiratie om hun creatieve talenten tot uitvoering te brengen. Met die eigengemaakte creaties stonden de kinderen vrijdag dus letterlijk bij Gooskens op de planken.  

PHOTO-2023-02-16-20-51-03

Creaties die verrasten: een tiktok (Gooskens Rockt), een quiz, een getimmerde boot (die hout importeert), een ets van een familie (Gooskens als familiebedrijf), verhalende stopmotion filmpjes en zelfs een magazine. Maar ook een houtbewerkingsmachine gemaakt door een technisch talentje.

Beroepen in beeld
'Het idee achter dit concept is om kinderen spelenderwijs kennis te laten maken met beroepen en hun eigen talenten. Dat is belangrijk want groep 7 en 8 moeten al snel een richting kiezen op de middelbare school en een paar jaar later moeten ze al op pad voor een stage. Het is dus zaak dat werkgevers en beroepen tijdig in beeld zijn.

Bovendien leren we hoe kinderen kijken en wat voor hun belangrijk is bij het maken van keuzes. Dat geeft ook inspiratie om beter te communiceren met jongeren.' aldus Marion van De Merkgevers.

Gooskens Hout eindpresentatie 1

Talentgericht leren en werken
Talentgericht werken en leren staat centraal binnen dit concept. Momenteel wordt er gekeken wat de mogelijkheden zijn om het concept breder uit te rollen in de regio zodat kinderen van verschillende scholen op deze creatieve manier kunnen kennismaken met bedrijven en beroepen, ook in andere sectoren.

Interessant voor bedrijven én scholen
Waarom is De Merkgevers Junior interessant voor bedrijven én scholen? Omdat het bijdraagt aan de verbinding tussen beide partijen én het inspireert vanwege de creatieve aanpak. Kinderen gaan echt met een opdracht op pad, dat is natuurlijk een stuk betekenisvoller dan een rondleiding met een snoepzak achteraf. 

Om de kloof te dichten tussen onderwijs en bedrijfsleven is het bovendien goed dat we meer gaan samenwerken en elkaar beter leren kennen. Op deze manier lukt dat op een heel natuurlijk wijze. En iedereen wordt er vrolijk van :)

Meer info vind je op https://www.demerkgevers.nl/diensten/de-merkgevers-junior

Met dank aan: Mariëlle Scheepens (KC Florent), Yvonne van Herk (fotografie, Byzonderwijs), Lenny van den Oetelaar en Bram Naus (KempenKind), Eline van der Geest (cultuurplaza de Kempen/gemeente Bladel), Marion van Loon (De Merkgevers) en de medewerkers van Gooskens Hout.

Laatste blog artikelen