Hoe maak je van een sollicitant een fan?

Hoe maak je van een sollicitant een fan?
2
mei

Simpele tips uit eigen ervaring

In april 2020 werden mijn opdrachten geannuleerd vanwege corona. Ineens bevond ik me aan de andere kant van de arbeidsmarkt. Ik ging op zoek naar een baan. Met duizenden andere marcom kanjers, ging ik met mezelf de markt op. 

Dat maakte me naast professional in arbeidsmarktcommunicatie, nu ook ervaringsdeskundige. Als sollicitant. Ik ondervond aan den lijve hoe werkgevers je enthousiasme maken of kraken, nog vóór je in dienst bent.

Doe je voordeel met deze tips:

1.    Wees benaderbaar. Zorg dat geïnteresseerden kunnen bellen met vragen over de vacature. Ik probeerde maanden (!) persoonlijk contact te leggen met een aantal multinationals. Tevergeefs. Zelfs op LinkedIn verzoeken ontving ik geen reactie. Jammer want ik wilde echt graag voor ze werken.

2.    Stuur een ontvangstbevestiging met de procedure. Ik heb van sommige bedrijven niet eens een reactie ontvangen. Zelfs niet als ik persoonlijk nabelde of mailde. Ik had mijn best gedaan en wilde graag weten wat ik kon verwachten.

No alt text provided for this image

3.    Pluspunten voor werkgevers die hun afwijzing beargumenteren. Enorm tijdrovend, maar dikke credits. De organisatie die dat deed, heeft mij erbij als fan. Ook een optie; geef sollicitanten de kans om je erover te bellen. (Overigens wel netjes als je dan bereikbaar bent. Van hun ben ik dus niet langer fan)

4.    Voorkom mismanagement tijdens de procedure. Tijdens een derde (!) gesprek kwam de hiring manager met; 'sorry we hebben de vacature toch verkeerd uitgezet. In plaats van een ondernemende marketeer, zoeken we toch meer een data analist.' Komt onprofessioneel en respectloos over als de oppas al bijna geregeld is. 

5.    Schakel snel. Het geeft (zelf)vertrouwen als werkgevers laten zien overtuigd van je te zijn en snel actie ondernemen. Het maakte voor mij persoonlijk echt het verschil.

6.    Wijs niet te snel af. Ik heb dagen besteed aan een (Engelse) sollicitatie. Alles uit de kast en mijn persoonlijke netwerk aangewend. Nerveus mailde ik mijn brief om 19.30 uur, om de volgende dag om 9.15 uur een afwijzing te ontvangen. (Hadden ze ’t wel gelezen?!) Vastbesloten stuurde ik dezelfde brief een week later. Ik werd uitgenodigd voor een gesprek. 

No alt text provided for this image

7.    Wees niet intimiderend. Een wekenlange procedure in ’t Engels met lastige assessments is intimiderend. Vooral als die wiskundige testen bevat terwijl je solliciteert op een communicatiefunctie. Ik was tijdens mijn tweede gesprek zo zenuwachtig dat ik een black out kreeg. Ondanks goede testresultaten, werd ik daardoor afgewezen. 

8.    Recruiters, communiceer óók als er geen geld verdiend kan worden. Het is vervelend als je een week zit te wachten op terugkoppeling en je er zelf achteraan moet bellen om te horen dat de organisatie ‘het vorige week met een interne kandidaat heeft opgelost’

9.    Wees mens. In plaats van als ‘baas’, presenteerde mijn manager zich als professional die mijn hulp nodig had. Met die openheid won hij zich gelijk voor me. Het stelde me op mijn gemak. Overigens gingen ze ook sympathiek om met het feit dat een videocall in het Engels, voor niemand dagelijkse kost is en mocht het deels in eigen taal.

Conclusie:

Sollicitatierondes zeggen veel over een werkgever. Belangrijkste tip: Respectvol en persoonlijk communiceren. Kleine moeite, groot resultaat.

Het versterkt de betrokkenheid van medewerkers en je reputatie als werkgever. Én recruitment gaat veel makkelijker. Op elk feestje gaat er wel een werkgever over de tong en dan kan ’t maar beter positief zijn. Het maakt dat werkgevers de medewerkers krijgen die ze verdienen.

Reacties

Reageren