Employer Branding is OMDENKEN

Employer Branding is OMDENKEN
24
maart

Als personeel het grootste probleem is om te kunnen groeien, waarom draait de hele bedrijfsvoering dan nog steeds om klanten? 

OMDENKEN is de belangrijkste voorwaarde voor succes. Wat zou er gebeuren als we ons écht gingen focussen op de arbeidsmarkt? Doelgericht, planmatig en met lef.

Employer Branding is vooral OMDENKEN

8 omdenk-tips die werken


Stel je voor dat: 

1. We ons sales budget zouden inzetten voor arbeidsmarktcommunicatie? Zonder medewerkers heb je immers ook geen klanten.

2. In plaats van 'product' branding investeren in 'employer' branding? Dus geen producten maar carrièremogelijkheden en ménsen in beeld.

WBJ_7131 3. De communicatieafdeling zich volledig zou richten op arbeidsmarktcommunicatie? Al hun creativiteit en skills gaan naar jouw reputatie  als werkgever. 

4. De communicatie en HR integraal gingen samenwerken? Op dat snijvlak is 't, 'where the magic happens'. Wat willen onze medewerkers (de 'doelgroep') en hoe brengen we dat over de bühne? 

5. Marketing en HR elke week een middag met de werkvloer zouden meedraaien? Wat speelt er op de werkvloer, wie zíjn onze helden van de vloer, wat vinden ze interessant? WBJ_7264

6. Wat als medewerkers worden ingezet als adviseur om personeel te werven (en te houden)? Wie weet nou beter hoe het op de werkvloer is dan zij? Wat beter kan en hoe. Neem ze serieus, vraag ze om advies. Ze hebben goede ideeën en inspireren vaak tot originele campagnes en acties!

Knipselvan ham3

7. We gaan werven op enthousiasme en talent in plaats van diploma's en CV's? Haal alle drempels weg en zorg dat je mensen voor je neus krijgt die er zín in hebben (om het te leren).

8. We een strategisch meerjaren-PLAN maakten om talent aan te trekken?
Voor je klanten doe je het ook.De krappe arbeidsmarkt is over een paar weken echt niet voorbij als je die paar vacatures hebt opgevuld. Neem je mensen serieus, formuleer een visie en maak er beleid op. 

Wat het je bedrijf oplevert 

  • Creatieve Employer Branding campagnes, op maat voor de doelgroep 
  • Medewerkers voelen zich gehoord en denken mee om nóg beter te werven.

  • De teamspirit in je bedrijf wordt beter en mensen werken samen, óver de afdelingen heen, met één missie

  • Je bedrijf krijgt een goede reputatie en wordt beter zichtbaar

  • Je haalt de beste mensen in huis, nu en op de lange termijn (terwijl je concurrent nog steeds dezelfde advertenties plaatst en moppert dat het niks oplevert)

OMDENKEN is de sleutel. En het lef hebben om het ook anders te dóen.

Het betekent dat je ook anders moet kijken naar investeren, organiseren en waarderen. En dat is minder lastig dan het lijkt. Het is vooral een kwestie van 'doen'.


 

Ook met andere ogen kijken naar Employer Branding? Volg met een HANDS-ON TRAINING en maak een start.

Door: Marion van Loon, Eigenaar van De Merkgevers en co-founder van Werken in de Kempen en de Open Bedrijven Dag.

Als Employer Branding Specialist helpt ze werkgevers om zich te profileren op de arbeidsmarkt. Ze geeft training aan HR- en communicatieprofessionals en doet maatwerk trajecten bij de beste werkgevers in de regio. 

Reacties

Reageren

Laatste blog artikelen