5 Redenen waarom MKB'ers succesvoller zijn in Employer Branding

5 Redenen waarom MKB'ers succesvoller zijn in Employer Branding
21
maart

5 Redenen waarom MKB'ers succesvoller zijn in Employer Branding

Veel MKB’ers denken dat succesvolle Employer Branding is weggelegd voor grote corporates met riante budgetten. Onzin. De afgelopen jaren heb ik gemerkt dat het eerder andersom is.

MKB- bedrijven met een platte organisatiestructuur blijken beter in staat om te anticiperen op de snel veranderende arbeidsmarkt. En dat geeft ze een voorsprong. 

Hierin blinkt het MKB uit: 

  1. Snelle besluitvorming

In platte MKB bedrijven worden besluiten in een dag genomen. Je niet hoeft te lobbyen om iets voor elkaar te krijgen. Je hoeft niet te balanceren op politieke eieren, of rond ego’s te dansen. Behoeften die ik ophaal van de werkvloer (we moeten een filmpje maken), kunnen binnen een dag worden omgezet in actie. (volgende week komen ze filmen)

  1. Wendbaarheid en daadkracht

Hiërarchische organisaties doen hun best om 'agile' en 'lean' te zijn terwijl platte organisaties het van nature vaak zíjn. Processen bestaan omdat ze nut hebben. (waarom zouden we het anders doen?)

Als je signalen uit de arbeidsmarkt opvangt (een bedrijf gaat sluiten, de bedrijven-kijkdag gaat volgende week tóch door), dan moet je daar metéén op anticiperen. En dus IMPROVISEREN. Wendbaarheid, creativiteit en daadkracht maken het verschil bij het aantrekken van talent. 

Bij Gooskens Hout lukt het om een Bedrijven-kijkdag in een week te organiseren. En met succes want iedereen helpt mee (inclusief de directeur).

Knipsel2 bedrijvenkijkdag

  1. Sterk leiderschap

Zoals de Amerikaanse auteur en psycholoog Travis Bradberry zegt: ‘mensen stappen niet op vanwege de baan, maar vanwege de baas’. Andersom geldt hetzelfde; Leiders die zorgen voor hun medewerkers, kunnen rekenen op loyaliteit. MKB-bedrijven met sterke leiders laten zien dat de relatie werkgever-werknemer zwaarder weegt dan salaris.

Van Ham Tenten is er een mooi voorbeeld van in crisisperiode. Door het draagvlak van zijn medewerkers creëert Martijn loyaliteit én ambassadeurs voor de arbeidsmarkt. (wij hebben ’t mooiste werk ter wereld, we weten waarvoor we het doen) Zelfs als de situatie uitzichtloos lijkt (de evenementensector in coronatijd had een lange adem nodig). 

190602-225849-intents_Daniëlle-5497-HR

  1. Cultuur als geheime wapen

Cultuur is de krachtigste succesfactor van een Employer Brand. Leiders hebben er overigens vaak, onbewust, een enorme invloed op. Ik zie de normen en waarden van 'de baas' vaak direct terug in teams of hele bedrijven. Vooral in het MKB is het mogelijk te werken met de ‘temperatuur op de vloer’ en je ermee te onderscheiden op de lokale arbeidsmarkt.

Werken in de Kempen is een voorbeeld waar het businessmodel succes heeft door te communiceren in de lokale taal en cultuur. Ook hun Employer Brand is er populair mee is geworden (jong, fris, anders en authentiek).

IMG_5648

  1. De stem van de werkvloer

In het MKB identificeren medewerkers zich enorm met het bedrijf. Zij ZIJN het bedrijf. Dat maakt Employer Branding bij uitstek succesvol werkt in het MKB; het is niet moeilijk is om de stem te laten horen van de werkvloer.

Je voelsprieten uitzetten en de energie van de werkvloer omzetten in arbeidsmarktcommunicatie; het heeft een enorm effect. Zorgen dat het zichtbaar is bij je doelgroep, maakt het een eerlijke successtory. Een sterk merk, trotse medewerkers én nieuw talent in de tent. Het MKB heeft het in huis. 

Tijdens de Open Bedrijven Dag gaan ze het 9 april 2022 waarschijnlijk opnieuw bewijzen. 

OBD_wij-doen-mee_FACEBOOK-LINKEDIN_V1

Conclusies

  • Waar multinationals met kunstgrepen werken aan hun bedrijfscultuur, hebben platte organisaties die vaak al van nature.

  • Ik zag het vorig jaar bij Van Ham Tenten en nu weer bij Gooskens Hout in Hoogeloon. Hun bedrijfs-DNA is diepgeworteld en onkopieerbaar. Het is hun unieke ‘asset’ dat van binnen naar buiten wordt uitgedragen.

  • Ondanks de wilde zee die arbeidsmarkt heet, varen zulke bedrijven relatief stabiel. Door hun sterke cultuur en leiderschap blijft de bemanning vol vertrouwen aan boord.

  • Hun DNA op een goede manier zichtbaar maken, volstaat al vaak bij het aantrekken van talent. Nog steeds geen 'walk in the park', maar het maakt Employer Branding wel een stuk makkelijker - én effectiever.  

 

Door Marion van Loon, eigenaar van De Merkgevers en mede-oprichter Werken in de Kempen en de Open Bedrijven Dag. 

Als Employer Branding specialist helpt ze werkgevers om zich te profileren op de arbeidsmarkt. Ze geeft trainingen aan HR- en communicatieprofessionals en doet inhouse trajecten bij de beste werkgevers in de regio.

Reacties

Reageren