Contour Fine Tooling

Contour Fine Tooling

Hoe bouw je een succesvol employer brand zónder website en social media?

Met een authentiek en sterk verhaal

In 2019 deed ik een employer branding traject voor Contour Fine Tooling in Valkenswaard, een diamantslijperij die zélf een verborgen diamant was op de arbeidsmarkt. Jaar later krijg ik dit mailtje:

De aanleiding voor het project: Verwachtte personeelsgroei (ongeveer 10 mensen in 18 maanden) en meer bekendheid als werkgever in de regio.

Hindernis was hun totale online afwezigheid. Geen bruikbare website, geen social media en geen expertise in huis. Wél vacatures die ingevuld moeten worden. Én een goed verhaal.

Output binnen 4 maanden

  • Werkgeversboekje (DNA-boekje) dat 2 jaar later nog dankbaar gebruikt wordt (hierboven een pagina daaruit)
  • Eén scherpe vacaturetekst
  • Eén week geadverteerd op www.werkenindekempen.nl
  • > 20 sollicitaties ontvangen
  • Meet & Greet met 15 potentiële kandidaten
  • Twee nieuwe medewerkers aangenomen
  • Een pool met 10 potentiële kandidaten

Mooie quick wins! Wat ik echter waardevoller vind is echter dit mailtje 2 jaar later. Het laat zien dat ons traject 2 jaar later nog steeds zijn vruchten afwerpt. Duurzaam succesvol dus!

No alt text provided for this image

Hoe heb ik dit Employer Branding project aangepakt?

1.   Werkgeverscan; gesprekken met de medewerkers en het leiders.

2.   Daaruit analyseer ik de corporate values. En dan NIET de waarden van de directie maar die van de mensen zélf.

3.   Daar maak ik een Corporate Story van; Wie ben je als bedrijf, wat doe je, en WAAROM.

4.   Fotografie. Niks ensceneren maar de echte mensen aan het werk laten zien. Is spectaculair genoeg.

5.   Het Contour Fine Tooling DNA bundelen in een mooi vormgegeven boekje. De content daaruit is ook los beschikbaar voor social media gebruik later.

6.   DNA boekje gepresenteerd aan de medewerkers. De mensen laten glimmen van trots. Het is immers hún verhaal.

7.   IJzersterke vacatureteksten schrijven en op werkenindekempen.nl zetten. (zonder social media campagne)

8.   Binnen een week >20 sollicitaties ontvangen! ('Zoveel?! Wat moeten we ermee?')

9.   ūüí° Kans! Alle sollicitanten uitgenodigd voor een 'Meet & Greet' met appelflap en rondleiding door de diamantslijperij. Mensen gingen naar huis met het DNA-boekje, een leuke ervaring én een leuk verhaal op feestjes.

10.  Twee nieuwe medewerkers aangenomen! Alle andere potentiële medewerkers hebben we in een pool warm gehouden voor volgende vacatures.

Op een diamant van een werkgever willen mensen best wachten.

Voorwaarde voor succes

Dat Contour een geweldige werkgever ís qua cultuur en arbeidsvoorwaarden, is een voorwaarde. Logisch. Blijkt uit de werkgeversscan dat dat níet zo is, geen ramp, dan is er eerst ander werk aan de winkel.

Nog een no-brainer; employer branding is géén eenmalig project. Het is een voortdurend proces dat OVERAL in de organisatie plaatsvindt. Belangrijke voorwaarde is dat de leiders in de organisatie er ruimte voor maken omdat het nut en noodzaak heeft. En vooral, omdat het leuk is om te laten zien wat een mooie werkgever je bent!



Project afbeeldingen

Laatste projecten

Van Ham Tenten & Podia
Van Ham Tenten & Podia Employer Branding voor één van de allermooiste werkgevers in de regio. Van Ham Tenten & Podia. Vol respect en bewondering mocht ik dit bedrijf induiken om de spirit van deze 'ruggegraat-mannen' vast te leggen in vette communicatie! Dit project was té leuk en het resultaat is fantastisch. Ik kreeg volop de vrijheid om Van Ham in beeld te brengen zoals ik het zag. Of beter, zoals de helden het zélf zien daar. Check it! TROTS TROTS TROTS.
We Provide
We Provide We Provide bleek een eigenzinnig karakter te hebben. Dat hebben we in kaart gebracht met een uitgebreide Toolkit en een ontzettend cool brandboekje dat hun DNA weergeeft. IT talent, buckle up! 
Het hart van Joris
Het hart van Joris Na jaren van verbouwen, wilde Joris Zorg de mensen verrassen met een origineler kado dan een 'benkske'. Ik ontwikkelde een prentenboek voor de enorme community die Joris Zorg rijk was. Alle bewoners, medewerkers, familieleden en vrijwilligers maakten er deel van uit en kunnen het nog altijd trots delen met elkaar. Employer Branding in haar mooiste vorm; recht uit het hart.
Werken in de Kempen
Werken in de Kempen Werken in de Kempen groeit uit tot het grootste en meest vernieuwende platform van Nederland. Feitelijk is het het grootste Employer Branding project dat ik ooit heb gedaan. Het inspireerde me tevens tot De Merkgevers. Lees hier hoe.